PLANUL DE INVATAMANT PENTRU EDUCATIE TIMPURIE
constituie componenta reglatoare esentiala a curriculumului pentru educatia timpurie, documentul oficial, normativ si obligatoriu care jaloneaza organizarea de ansamblu a procesului de predare-învatare-evaluare, pentru fiecare nivel de vârsta si tip de institutie de educatie specifica perioadei aferente copilariei timpurii.
Documentul se prezinta sub forma schematica, cuprinzând toate activitatile de înva?are pentru fiecare grupa si nivel de vârsta, numarul de ore aferente saptamânal fiecarei categorii/ fiecarui tip de activita?i, pentru a putea asigura tuturor copiilor acces la acelasi tip de educatie ?i sanse egale în dezvoltare si învatare.
Intervalul de vârsta |
Categorii/Tipuri de activita?i de înva?are |
Nr.ore de activita?i de înva?are desfa?urate cu copiii zilnic/tura |
Numarul total de ore de activita?i de înva?are/saptamâna |
19-36 luni |
Jocuri ?i activita?i liber-alese |
2 ½ h |
12 ½ h |
Rutine ?i tranzitii |
2 h (4 zile/sapt.) 2 ½ h (1 zi/sapt.) |
10 ½ h |
Activitati tematice |
20/25 min. |
2 h |
Total 25 h |
|
|
36-60 luni |
Jocuri ?i activita?i liber-alese |
2h |
10h |
Activita?i pentru dezvoltare personala |
2h |
10h |
Activitati pe domenii experien?iale |
1h |
5h |
Total 25 h |
|
|
62-72/84 luni |
Jocuri ?i activita?i liber-alese |
2h |
10h |
Activita?i pentru dezvoltare personala |
1 ½ h |
7 ½ h |
Activitati pe domenii experien?iale |
1 ½ h |
7 ½ h |
Total 25 h |
|
|
Jocurile si activitatile liber-alese – ALA sunt cele pe care, de regula, copiii si le aleg si care îi ajuta sa socializeze în mod progresiv si sa se initieze în cunoasterea lumii fizice, a mediului social si cultural caruia îi apartin, a matematicii, comunicarii, a limbajului citit si scris etc. Ele se desfasoara pe centre de interes: Biblioteca, Coltul casutei/Joc de rol, Constructii, Stiinta, Arte, Nisip si apa si altele, pe grupuri mici, în perechi si chiar individual ?i pot fi abordate, în maniera integrata, cu activita?ile tematice/pe domenii experien?iale ?i cu activita?ile pentru dezvoltare personala.
Activitatile pentru dezvoltare personala – ADP includ rutinele, tranzitiile, o parte a activita?ilor liber-alese din perioada dimine?ii (când este încurajata explorarea individuala a unui subiect de care este interesat copilul), activitatile de dezvoltare a înclinatiilor personale/predispozi?iilor/aptitudinilor, inclusiv activitatile op?ionale ?i extra?colare.
Activita?ile pe domenii experien?iale - ADE sunt activitati integrate sau pe discipline, desfasurate cu copiii în cadrul unor proiecte tematice sau în cadrul saptamânilor independente, planificate în functie de temele mari propuse de curriculum, precum si de nivelul de vârsta si de nevoile si interesele copiilor din grupa. Mijloacele de realizare:
Domeniul stiinta: dezvoltarea gandirii logice si rezolvare de probleme, cunostinte si dprinderi elementare matematice, cunoasterea si intelegerea lumii
Domeniul limbajului si al comunicarii: dezvoltarea premizelor citirii si scrierii
Domeniul om si societate: dezvoltare sociala si abilitati practice
Domeniul estetic creativ: educatie plastica, educatie muzicala
Domeniul psiho-motor: dezvoltare fizica si igiena personala